Vaje in vprašanja za utrjevanje – književnost

OBDOBJE RAZSVETLJENSTVA

1.     Kratka vsebina Županove Micke.

2.     Kaj je komedija?

3.     Po čem  prepoznaš dramsko besedilo?

4.     Zakaj je A. T. Linhart pomemben?

5.     O čem govori pesem Dramilo?

6.     Katera izrazna sredstva najdemo v tej pesmi?

7.     Kako ločiš pesem od proznega besedila?

8.     Kaj veš o Valentinu Vodniku?

9.     Kdo je Žiga Zois?

10.  Kaj je razsvetljenstvo in kaj smo v tem obdobju Slovenci pridobili na slovstvenem področju?

ROMANTIKA NA SLOVENSKEM

-       Časovno umesti obdobje.

-       Navedi nekaj značilnosti obdobja.

-       Predstavi družbene razmere na Slovenskem v obdobju romantike.

-       Navedi najvidnejšega predstavnika in preostale sodobnike.

-       Kaj loči obdobje romantike od ostalih obdobij – kaj Prešernu uspe doseči?

-       Kateri pesniški zbornik izhaja v tem času? Predstavi ga.

-       Navedi naslov in avtorja prve slovenske povesti, nastale leta 1836.

-       Kdo je bil Jernej Kopitar in katero je njegovo najpomembnejše delo?

-       Kateri Prešernov sodobnik, ustanovitelj današnje Mohorjeve družbe, se je rodil v naši bližini, na Slomu pri Ponikvi?

-       Navedi nekaj Prešernovih del.

POVODNI MOŽ

-          Avtor, obdobje, literarna zvrst, predstavitev vsebine, ozadje nastanka.

-          Kaj je BALADA?

-          Za pesem je značilna stopica _____________ (U–U), ki ponazarja ritem plesa (plesna stopica).

TURJAŠKA ROZAMUNDA

-          Avtor, obdobje, literarna zvrst, predstavitev vsebine.

-          Kaj je ROMANCA?

-          V pesmi ne najdemo prave rime, ampak govorimo o ujemanju samoglasnikov (samoglasniškem stiku) oz. ___________________________ .

-          Za pesem je značilna stopica _____________ (–U).

APEL IN ČEVLJAR

-          Avtor, obdobje, literarna zvrst, predstavitev vsebine, ozadje nastanka.

-          Kaj je SONET?

-          Za pesem je značilna stopica _____________ (U–).

GLOSA

  1. ZUNANJA ZGRADBA GLOSE

-          uvodna kitica, ki se imenuje __________________  ali  _______________________

-          število kitic:

-          število verzov v vsaki kitici:

-          ime prve kitice glede na število verzov:

-          ime ostalih kitic glede na število verzov:

-          rima:

-          metrična shema (prvi verz zadnje kitice):

-          stopica:

-          število stopic v posameznih verzih:

-          ime verza, ki vsebuje 8 zlogov (= 4 dvozložne stopice):

1.1. Kaj je GLOSA?

1.2. Razloži  glavno sporočilo pesmi, izraženo v uvodni kitici.

  1. NOTRANJA ZGRADBA PESMI

-          ukrasni pridevki:

-          nagovor:

-          obrnjen vrstni red:

-          poosebitev (3. kitica):

-          retorično vprašanje:

-          stopnjevanje (4. kitica):

-          vzklik:

-          primera (4. kitica):

-          anafora:

-          stilno zaznamovane besede (narečne, zastarele …):

2.1 Razloži pomen naslednjih besednih zvez s prenesenim pomenom:

  • sreča pevce udarja
  • butic neukretnih
  • mu osle kaže
  • naj si s tinto prste maže
  • pevcu vedno sreča laže
  • grad je pevca brez vratarja
ZDRAVLJICA

ZUNANJA ZGRADBA PESMI

1.       Koliko kitic (čaš) sestavlja pesem?

2.       Koliko verzov ima posamezna kitica?

3.       Izpiši prva dva verza 5. kitice in določi metrično shemo ter stopico.

4.       Določi rimo prve kitice.

 

NOTRANJA ZGRADBA PESMI

  1. S čim pesnik primerja Slovenke? Kako imenujemo tako pesniško figuro?
  2. Kaj je pesnik poosebil v 1. kitici? Izpiši primer in poimenuj to pesniško figuro.
  3. Iz piši 4 primere okrasnega pridevka (epiteton ornans).
  4. V pesmi najdi dva primera nagovora ali apostrofe in ju izpiši.
  5. Izpiši primer za vzklik ali eksklamacijo.
  6. Izpiši primer anafore (ponavljanje na začetku verzov).
  7. Drugo kitico pesnik začenja z vprašanjem, vendar nanj ne pričakuje odgovora. Kako imenujemo tako pesniško figuro  (najdeš jo v Berilu, str. 149 – Potujmo  v svet književnosti)?
  8. Zaznamovan vrstni red besed – preberi opis te figure (Berilo, str. 149 – Potujmo  v svet književnosti) in v pesmi poišči vsaj en primer (postavi ga še v ustaljen, nezaznamovan vrstni red besed).

POMOČ NA SPLETU:

GLOSA: http://www2.arnes.si/~osljhism1/glosa.html

GAZELE, 6: http://esola.makspecar.si/SLO9/sprasevanje/slovenscina/Literarni_pogovori_France_Preseren_Gazele_/v1a.php

ZDRAVLJICA: http://esola.makspecar.si/SLO9/sprasevanje/slovenscina/Literarni_pogovori_France_Preseren_Zdravljica/v1a.php, http://www2.arnes.si/~osljhism1/Zdravljica.htm

DRUGO: http://www2.arnes.si/~sspvkant/romantika.html, http://www.s-sers.mb.edus.si/gradiva/w3/slo/008_romatika_slovenija/01_index.html, http://www.s-sers.mb.edus.si/gradiva/w3/slo8/015_preseren/povodni_moz/povodni_uvodna_motivacija_1.html, http://www.s-sers.mb.edus.si/gradiva/w3/slo8/015_preseren/turjaska/turjaska_uvodna_motivacija_1.html, http://www.s-sers.mb.edus.si/gradiva/w3/slo8/048_apel/apel_uvodna_motivacija_1.html, http://www2.arnes.si/~osljhism1/prs_moz.html, http://www.i-sola.net/main.php?razred=8&predmet=slo&lekcija=4, http://www2.arnes.si/~osljhism1/roza.html, http://www2.arnes.si/~osljhism1/apel.html

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Log Out / Change )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Log Out / Change )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Log Out / Change )

Google+ photo

Komentirate prijavljeni s svojim Google+ računom. Log Out / Change )

Connecting to %s